۹ دی و سایر ایام الله مربوط به تک تک آحاد جامعه و تمام ملت ایران و نظام اسلامی و تمام جریانات سیاسی که نظام را قبول نموده اند، می باشد


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا ، آیت الله جواد حاجی زاده امام جمعه شهرستان اهر در خطبه اول نماز جمعه ضمن دعوت به تقوای الهی اظهار داشت: امیدوارم انشاءا.. مسئله خدا محوری و تکلیف مداری و ترس از عقوبت پروردگار متعال در عرصه های مختلف زندگی، فردی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی مد نظر بوده باشد.

وی در ادامه بحث مقامات انسانی افزود: هفته گذشته راجع به اهمیت و ضرورت توبه و بازگشت به سوی پروردگار متعال مطالبی عرض شد و این هفته در ادامه همان بحث نکته قابل ذکر این است که گناه در وجود انسان، آثار بد و زشت وضعی ایجاد کرده و روح انسان را تخریب نموده و از بین می برد که در کتب اخلاقی موارد مختلف بیان گردیده و من در اینجا به دو اثر وضعی مهم گناه اشاره می نمایم که اولین آن قساوت قلب است. فردی که اهل معصیت و گناه بوده باشد، قلبش قسی شده و در وی قساوت قلب ایجاد می گردد و اگر فردی قسی القلب شود، درد هیچکس را احساس نکرده و به هیچکس مهر و محبت و شفقت اظهار نخواهد کرد، یعنی فردی بی تفاوت، بی مسئولیت و خنثی خواهد شد و رغبت و شوقی به راز و نیاز و ارتباط با پروردگار متعال از خود نشان نخواهد داد. امیرالمؤمنین علی (ع) در یکی از فرمایشات خود می فرماید: اشک چشم انسان را جز قساوت قلب، چیز دیگری نمی تواند خشک نماید، یعنی از علائم قساوت قلب همین جمود العین است و وقتی قلب انسان خشک گردید، چشمش نیز خشک خواهد گردید. و باز می فرماید: قلب ها به غیر از گناهان با چیز دیگری سخت و سفت نمی گردد. انسان وقتی معصیت می نماید قلبش سخت و سفت می گردد و حکمت و حقایق برایش نفوذ نمی نماید. پس یکی از آثار بد وضعی گناه قساوت قلب می باشد. دومین اثر وضعی گناه از بین رفتن بیداری قلب انسان می باشد، یعنی فردی که اهل معصیت بوده باشد، قلبش زنده و بیدار نخواهد بود. روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که می فرماید: قلب هر انسان مانند صفحه سفیدی است که هیچ نقطه تاریکی در آن وجود ندارد، اما وقتی گناهی مرتکب شد، نقطه سیاه و ظلمتی در آن ایجاد می گردد که اگر به گناه و معصیت خود ادامه دهد و آن را ترک ننماید، کلاً قلبش سیاه و ظلمانی خواهد شد و در این صورت انسان هرگز نخواهد توانست به سوی خیر و صلاح برگردد و نجات یابد. پس عزیزان، برادران و خواهران گرامی بخاطر اینکه خودمان را پالایش نمائیم، راه نجات عبارت از استغفار و بازگشت به سوی پروردگار متعال است، منتهی بازگشتی که خالصانه بوده باشد و طوری نباشد که انسان روزی توبه نماید و بعد توبه خود را بشکند و این عمل را همیشه تکرار نماید که خداوند متعال در ضمن آیه شریفه ۸ از سوره مبارکه التحریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به درگاه خدا توبه‏ اى راستین و خالص کنید عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ امید است که پروردگارمتعال در سایه توبه و استغفار، گناهان و بدیهای شما را پوشانده و تکفیر نموده و بزداید. پس می بینید در این آیه بحث توبه خالص و خالصانه مطرح گردیده که در شرایط توبه بحث خلوص آمده است و از جمله شرایط توبه این است که انسان تصمیم قاطع برای ترک گناه بگیرد و دیگر آن را تکرار ننماید، بخاطر اینکه تکرار گناه صلابت توبه را از بین می برد. امام رضا(ع) می فرماید: کسی که بخاطر گناهش طلب آمرزش می نماید در حالتیکه گناه را انجام می دهد، یعنی لساناً استغفرا.. می گوید و اما دوباره گناه خود را اعاده می نماید، مانند کسی است که خداوند متعال را مسخره و استهزاء می کند، لذا می گوئیم تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا . شرط دیگر توبه جبران حقوق ضایع شده مردم است، یعنی اگر انسان حق الناسی را از بین برده و یا مال مردم را غصب کرده باشد، باید آنها را جبران کرده و اعاده نماید و نیز اگر حق اللهی بر دوش داشته باشد، نمازی نخوانده و روزه ای نگرفته باشد، باید ادا کرده و جبران و قضاء نماید که روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که می فرماید: تا حق هرکس را ادا نکرده باشی، یعنی حق الناس بر گردن خود داشته باشی، در واقع توبه ای انجام نگرفته است. از دیگر شرائط توبه امید به پذیرش توبه است که انسان امیدوار بوده باشد که پروردگار متعال رئوف و مهربان و تواب بوده و خداوند متعال است که توفیق توبه را عنایت فرموده تا من به سوی پروردگار متعال برگردم و توبه ام را قبول خواهد فرمود و از رحمت الهی مأیوس نبوده باشد وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ که ناامیدی از رحمت و غفران پروردگار متعال یکی از گناهان بزرگ است که انسان نباید مرتکب گردد. شرط دیگر ابراز شرمندگی است یعنی وقتی گناهی از انسان سر می زند، باید وقتی رو به درگاه خداوند متعال می آورد، احساس شرمندگی نموده و خجالت بکشد که چرا در محضر ربوبی حریم شکنی و جرأت کرده ام و ضمن امید به عفو پروردگار، توقع زیادی نداشته باشد و خودش را به دامن پروردگار متعال رها کرده و التماس و تضرع و زاری نماید که پروردگارا حق داری مرا که در پیشگاه تو حریم شکنی کرده ام، عفو ننمایی، اما بزرگواری فرما و از گناهانم در گذر. پس با این شرایط که ادامه بحث در هفته آینده عرض خواهد شد، باید تلاش نمائیم گناهان خود را محو نموده و از بین ببریم و به معنای واقعی توبه و استغفار نمائیم التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ کَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ کسی که گناهی مرتکب شده و به معنای واقعی توبه نموده است، گویا گناهی ندارد. پروردگار متعال نسبت به بندگان خود مهربان بوده و می خواهد بندگان خود را عفو نماید اما به شرطی که قدمی به سوی پروردگار متعال از سوی بنده برداشته شود.

آیت الله حاجی زاده در خطبه دوم نماز جمعه به روایتی از امام محمد باقر (ع) اشاره نموده و خاطر نشان کرد: عبدالحمید وابشی روایت می کند که به امام محمد باقر (ع) عرض نمودم یا بن رسول ا.. همسایه ای دارم که مرتکب هر نوع حرامی می گردد و قطعاً نماز هم نمی خواند و طبیعی است که دیگر واجبات خود را به جا نمی آورد، امام در جواب فرمود: سبحان ا.. آیا به نظر تو خیلی بزرگ می آید که فردی مرتکب تمام گناهان گشته و واجبات خود را به جا نیاورد؟ عرض کردم بلی یا بن رسول ا.. به نظرم خیلی بزرگ می آید که این بنده لجام خود را گسیخته و ربقه پروردگار متعال را از گردن خود خلع نموده است! حضرت فرمود: اَلا اُخبِرُکَ بِمَن هُوُ شَرٌّ مِنه آیا فردی را خبر بدهم که از این هم بد تر است؟ عرض کردم بلی. حضرت فرمود: اَلنّاصِبُ لَنا شَرٌّ مِنه فردی که ناصب اهل بیت پیامبر بوده و کینه و حقد ما در قلب اوست، از آن فرد بدتر است. پس ناصبی ها و وهابیت در این اقمار هستند و در این روایت صراحتاً به این قبیل افراد اشاره شده است اَلنّاصِبُ لَنا شَرٌّ مِنه اَما اِنَّهُ لَیسَ مِنْ عَبْدٍ یذْکَرُ عِنْدَهُ أَهْلُ الْبَیتِ(ع) بنده ای نیست که در نزد وی از اهل بیت(ع) یاد شود فَیرِقُّ لِذِکْرِنَا و قلبش نسبت به ما نرم شود، إِلَّا مَسَحَتِ الْمَلَائِکَهُ ظَهْرَهُ الا زمانی که قلبش نرم شد فرشتگان الهی و ملائکه ا.. دستان خود را بر پشت وی می کشند وَ غُفِرَ الله لَهُ ذُنُوبُهُ کُلُّهَا و پروردگار متعال تمام گناهان وی را می بخشد إِلَّا أَنْ یجِی‌ءَ بِذَنْبٍ یخْرِجُهُ مِنَ الْإِیمَان مگر اینکه گناهی مرتکب شود که وی را از ایمان خارج نماید، یعنی مشرک بشود. در اینجا می بینید مسئله ناصبی بودن و همینطور وهابیت و داعشی بودن که قلبشان مملو از بغض اهل بیت(ع) است، بسیار مسئله سختی بوده و اهمیت و پیوند با ولایت بسیار مهم است که موجب تطهیر و پالایش انسان از گناه می گردد، لذا باید قدر نعمتی را که پروردگار متعال در رابطه با حب اهل بیت(ع) به ما ارزانی نموده است، بدانیم و همواره تلاش نمائیم این محبت روز بروز در قلبمان نسلاً بَعدِ نسلٍ بیشتر شود. ( این مطلب را مرحوم ثقه الاسلام کلینی(ره) در کافی آورده است).

خطیب نماز جمعه شهرستان اهر در خطبه دوم ضمن تقدیر و تشکر از حضور گسترده مردم ولایتمدار منطقه بخصوص شهرستان اهر در مراسم بزرگداشت حماسه نهم دی تصریح کرد: حماسه نهم دی در تاریخ انقلاب ماندگار شد و لازم است ما ایام ا.. خود را از یاد نبریم که این مناسبت ها جزو روزهای برجسته، موفقیت و پیروزی هستند و متعلق به جناح خاصی نیستند و مربوط به تک تک آحاد جامعه و تمام ملت ایران و نظام اسلامی و تمام جریانات سیاسی که نظام را قبول نموده اند، می باشد. در این ایام ا.. است که عنایت ویژه پروردگار متعال شامل حال امت اسلامی و ملت ایران می گردد و ما را با امدادهای غیبی اش یاری می نماید و چه بسا بعضی از مسائل را که نمی دانیم و با محاسبات ظاهری قابل حساب و کتاب نیستند، اما وقتی به عمق قضیه وارد می شویم(مانند حماسه ۹ دی) می بینیم همانطور که خرمشهر را خدا آزاد کرد، حماسه نهم دی را نیز خداوند متعال بوجود آورد و این مشیت ا.. بود. درست است که درایت رهبری معظم و حضور مردم مهم بود، اما سر نخ در دست خداست. حماسه نهم دی یادآور زبونی فتنه گران و اربابان خارج از کشورآنها است که اینها را ملعبه دست خود نموده بودند، اما به حول و قوه الهی زبون و ذلیل گشتند و نتوانستند به هدف شوم خود در براندازی نظام جمهوری اسلامی دست یابند. نهم دی نشانه عزت و بصیرت و مقاومت و هوشیاری امت اسلامی بود که باید همیشه این ایام را حفظ نمائیم و اگر دوران اهل بیت (ع) مخصوصاً آقا امیرالمؤمنین علی (ع) و همینطور سبط اکبر پیامبر امام حسن مجتبی(ع) مروری نمائیم، می بینیم که یکی از عوامل یا عمده ترین عامل خانه نشینی این بزرگواران این بود که مردم در آن زمان بصیرت دینی و سیاسی نداشتند، فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًی ، وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا ، اَرَی تُرَاثِی نَهْباً اگر مردم آن زمان دارای بصیرت دینی و سیاسی بودند، امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی تنها نمی ماندند و الان هم همینطور است، اینکه می بینید الحمدلله نظام جمهوری اسلامی مقتدرانه با این همه قلدر و دشمن، توفنده به پیش می رود، بخاطر بصیرت و هوشیاری توده و عامه مردم است که در صحنه حضور دارند، گرچه بعضی از خواص مردود هستند و نمی خواهند بفهمند و یا اگر هم بفهمند، نمی خواهند به زبان آورده و غرور کذایی خود را بشکنند. علی ای حال در این روزهای عزیز که الحمدلله جماعتمان از طبقات مختلف حضور یافتند و با ولایت مخصوصاً با نعمت عظما و بزرگ ولی امر مسلمین حضرت آیت ا.. العظمی امام خامنه ای دامت برکاته تجدید پیمان مجدد نمودند، سپاسگزار و متشکرم. جَزاکُم ا.. خَیر الجَزاء انشاءا..

امام جمعه شهرستان اهر به ۱۳ دی، سالروز ابلاغ پیام تاریخی حضرت امام(ره) به گورباچف اشاره نموده و بیان نمود: امام به رهبر وقت شوروی سابق نامه دعوت به توحید و اسلام را فرستادند که همانطور که در سالهای گذشته هم عرض شده است، نامه پیامبر عظیم الشأن اسلام به پادشاهان آن زمان و نامه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری حفظه ا.. به جوانان غربی و اروپائی و سایر نامه هایی که در تاریخ اتفاق افتاده است، بسیار پر اهمیت هستند و من بعنوان تبرک جمله ای را از این نامه عرض می نمایم که حضرت امام(ره) خطاب به رهبر شوروی سابق می فرمایند: مشکل اصلی کشور شما مسئله مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست، مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست، همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید، مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است. عزیزان ما نیز باید دقت نمائیم که امروز مسائل اعتقادی و تقویت بنیه های اعتقادی، وظیفه همه ما مخصوصاً جوانان عزیز است که باید هر روز نسبت به روزها و ساعات قبلی تلاش نمایند تا اعتقادات خود را محکم و محکم تر کنند و باید بدانیم، اگر اعتقاد انسان محکم نبوده باشد، شیاطین انسان را فریب داده و به اعتقادش لطمه می زنند.

وی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(س) (۱۴ دی مصادف با ۴ ربیع الثانی) افزود: این شخصیت از برکات کشور ماست که در شهر ری مدفون هستند و زیارتشان ثواب کربلا را دارد و امیدوارم انشاءا.. خداوند متعال به همه ما زیارت مشاهد مشرفه و این بزرگوار را نصیب فرماید. این بزرگوار دارای شخصیت فوق العاده ای هستند که بعلت ضیق وقت در فرصت های آتی به آن خواهم پرداخت.

جواد حاجی زاده با اشاره به حمله رژیم آل خلیفه به منزل آیت ا.. شیخ عیسی قاسم افزود: مقاومتی که مردم در این رابطه انجام دادند، مهم بود و رژیم آل خلیفه بعلت اینکه رهبران الهی و افرادی را که در فکر روشنگری و هدایت مردم هستند، نمی تواند تحمل نماید، دست به این حمله ننگین زد، اما آفرین بر مردم که سینه سپر کرده و از این شخصیت دفاع کرده و از این بزرگوار حمایت می نمایند. از خداوند متعال مسئلت می نمایم تمام حرکت های آزادی بخش مسلمانان را در اقصی نقاط عالم به پیروزی نهایی نائل فرماید. انشاءا..

وی به سالروز شهادت حماسی شهدای هویزه که بعنوان روز شهدای دانشجو نامگذاری گردیده، پرداخت و ادامه داد: از عزیزان می خواهم جریان هویزه را مطالعه نمایند و از خیانت های بنی صدر و عنایات و تلاشهای رهبر فرزانه انقلاب در زمان حضرت امام خمینی(ره) و قتل عام رژیم بعثی در آنجا و شهادت پاسداران و جهادگران و دانشجویان عزیز بیشتر مطلع شوند که اینها بحث هایی هستند که باید همینطور به تاریخ نسپاریم.

امام جمعه اهر به سالروز شهادت تیمسار سرلشکر منصور ستاری فرمانده محترم نیروی هوائی و همراهان این بزرگوار و سالگرد شهادت آیت ا.. شیخ نمر که به دست سعودی ها با آن وضعیت و ناجوانمردانه به شهادت رسید، اشاره نموده و از خدواند متعال برای این عزیزان علو درجات را مسئلت نمود.

وی ضمن تسلیت ارتحال عالم ربانی آیت ا.. حسینی میانجی، نماینده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته افزود: این بزرگوار خدمات ارزنده ای را به نظام اسلامی نموده است که از خدواند متعال مسئلت می نمائیم این بزرگوار را با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) محشور فرماید.

خطیب نماز جمعه در پایان از مردم خواست با توجه به برودت هوا در مصرف گاز صرفه جویی نمایند که این روزها مصرف آن تا حد زیادی افزایش یافته است و اگر با این رویه پیش برویم شاید با قطعی گاز و مشکلات ناشی از آن روبرو شویم.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
تبلیغات
elmi